Kuopion toimipiste
Rainer Mustonen
rainer.mustonen@elektropoint.fi
040 5053482
Kellonkärki 9
70460 Kuopio

Hollolan toimipiste
Sami Kilpeläinen
sami.kilpelainen@elektropoint.fi
050 3823001
Latojantie 6
15270 Kukkila

Kaikki yhteystietomme:
Yhteystiedot

Sami Kilpeläinen: ”Teemme toimitusketjun hallinnasta läpinäkyvän”

Muutokset Elektropointin toimialalla pakottavat tarkastelemaan toimintaa pitkällä aikavälillä. Liiketoiminnan kehittämisestä vastaavan Sami Kilpeläisen pitää nähdä tulevaisuuteen – sinne, missä toimialan vaatimukset, Elektropointin toiminnan ehdot ja asiakkaiden vaatimukset yhdistyvät.

Toimintaympäristö muuttuu

Tämän hetken tilanne elektroniikkabisneksessä on yleisesti se, että tulevaisuuden näkymät tuotannon suhteen ovat hyvin lyhyet. Taloustilanne on sen verran epävarma, että lähes kaikki ovat samojen haasteiden edessä. Riskit pitää pystyä minimoimaan ja jakamaan. Kukaan ei halua sitoutua ottamaan itse tuotannosta vastuuta yhtään enempää kuin on välttämätöntä. Toimintaympäristön ollessa jatkuvassa muutoksessa pitää myös Elektropointin pystyä tarjoamaan parempaa asiakaspalvelua ja vastaamaan asiakasvaatimuksiin myös tulevaisuudessa.

Mitä se sitten vaatii? Syvää ymmärrystä asiakkaiden tarpeista. Vain siten Elektropoint pystyy ottamaan koko tuotantoketjun haltuunsa. Koko prosessin tulee olla läpinäkyvä aina myynnistä alihankkijoihin ja toimittajiin asti. Tässä piilevät suurimmat haasteet. Koska jokaisen asiakkaan tarpeet ovat aina erilaiset ja yksilölliset, kysyy näkemystä ja kokemusta ymmärtää ne tarkasti. Sitä paitsi asiakaskaan ei aina välttämättä tiedosta omia tarpeitaan kokonaisuutena.

Palvelun on oltava aidosti yksilöllistä

Kuluvana vuonna Elektropoint on vastannut muutospaineisiin uudistamalla organisaatiotaan. Sami Kilpeläinen on siirtynyt asiakkuuspäällikön tehtävistä hoitamaan liiketoiminnan strategista kehittämistä, markkinointia ja myyntiä. Hänen uusi roolinsa on luoda asiakkaille yksilöllisiä ratkaisuja yksilöllisiin tarpeisiin.

Perinteisesti Elektropointin palvelumalli on perustunut tuotelinjoihin. Johdin-, piirikortti- ja kokoonpanolinjoilla on kullakin palveltu tietynlaisia asiakkaita. Nyt palvelusta tehdään entistäkin asiakaskohtaisempi. Enää ei mennä pelkästään vanhan raamin mukaan, vaan palvelu perustuu asiakkaan todellisiin liiketoimintamalleihin. Näin Elektropoint pystyy auttamaan myös tilanteissa, joissa tulevaisuus on syystä tai toisesta hämärän peitossa.

Ei ole mikään salaisuus, että asiakkaalle tärkeintä on se, miten nopeasti ja kustannustehokkaasti raha saadaan omaan kassaan. Kyse on silloin siitä, miten on molemmille osapuolille kokonaistaloudellisesti kannattavinta järjestää tarpeet ratkaisuineen. Mistä impulssi yhteistyöhön Elektropointin kanssa tulee? Myynnistä, tuotannosta, ennusteesta? Vai mahdollisesti suorasta ostotilauksesta? Lähtötilanne ratkaisee hyvin pitkälle sen, millaista palvelua asiakkaan pitää saada.

Miten kasvu on mahdollista?

Organisaatiomuutos on osa Elektropointin strategisia kasvutavoitteita. Lyhyesti: tavoitteena on paitsi palvella paremmin vanhoja asiakkaita mutta myös saada uusia. Elektropoint haluaa päästä suurempien yritysten tietoisuuteen ja solmia yhteyksiä kansainvälisiin toimijoihin. Tässä mielessä kiinnostuksen kohteina ovat alat, jotka Suomen teollisuudessa ovat muutenkin kasvussa: marine, autoteollisuus ja IoT. Linjauksena on kytkeä tulevaisuuden kasvu näihin aloihin. Toki Elektropoint on mielenkiinnolla mukana kaikenlaisissa uusissa projekteissa ja kaikki kivet kyllä käännetään, mutta on tietenkin helpompaa hypätä mukaan kelkkaan, joka on jo valmiiksi vauhdissa.

Sami Kilpeläisen uusiin tehtäviin kuuluu olennaisesti eräänlainen selvänäkijän rooli. Tähän asti Elektropointin liiketoimintaa on suurilta osin määritellyt tarve olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Sen sijaan nyt asiakkaan tarpeet pitää tietää jo etukäteen, oikeastaan jo ennen kuin asiakas itsekään ne tiedostaa, sillä toimiala on jatkuvassa muutoksessa. Tässä onkin se osuus, joka kysyy eniten kanttia: asiakkaalle on kyettävä perustelemaan, miksi muutos on tarpeen. Vaikka nyt menisikin hyvin, ei nykytilanne jatku ikuisesti. Molemminpuolinen menestys on mahdollinen vain jos kummatkin ymmärtävät, että kehittyminen on elinehto.

 

Kun liiketoimintasi tulevaisuus on hämärän peitossa, ota yhteys Elektropointiin.

Sami Kilpeläinen, Hollola
Liiketoiminnan kehittäminen, markkinointi, myynti
sami.kilpelainen@elektropoint.fi
050 382 3001